Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

przez | 22 grudnia 2020

Kłopoty związane z transportem zawsze są stresujące. W przypadku, gdy chodzi o samolot, niemalże zawsze powodują one dodatkowe problemy. Jeśli nie dotrze się na lotnisko na czas,  można np. stracić jeden dzień wakacji, przegapić wyczekiwany koncert lub co gorsza nie pojawić na ważnym spotkaniu. W ten sposób traci się nie tylko nerwy, ale i pieniądze. Czy można wówczas liczyć na rekompensatę? Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Kiedy można się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Opóźnienie w dotarciu do celu musi wynosić minimum 3 godziny. W przypadku odwołania lotu wymóg stanowi przybycie na miejsce przynajmniej 2 godziny później (w przypadku, gdy wybierze się inny samolot lub alternatywny środek transportu). Źródło zaistniałej sytuacji powinno leżeć w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej. Dodatkowo, przynajmniej jedno z lotnisk (miejsce startu lub lądowania) musi być zlokalizowane na terenie Unii Europejskiej, a sam lot – być obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE.

Kwoty odszkodowania zależne od odległości między lotniskiem wylotu a lotniskiem docelowym przedstawiają się następująco:

  • 250€ za lot na dystansie do 1500km
  • 400€ za lot na dystansie między 1500km a 3500km
  • 600€ za lot na dystansie ponad 3500km

Niestety, jeśli opóźnienie zostało spowodowane poprzez tzw. nadzwyczajne okoliczności, nie można aplikować o rekompensatę. Do grupy zalicza się m.in. zagrożenie atakiem terrorystycznym, złe warunki atmosferyczne czy zderzenie samolotu z ptakiem. Często linie lotnicze nadużywają jednak tej zasady i zwyczajnie postanawiają zrzucić winę na pogodę.

Odwołanie lotów w związku z restrykcjami wynikającymi z pandemii COVID-19 również nie uprawniają do otrzymania rekompensaty. By można było się o nią ubiegać trzeba dodatkowo posiadać specjalne ubezpieczenie od koronawirusa. Jedyną możliwością jest przełożenie lotu na inny termin lub złożenie wniosku o zwrot pieniędzy za bilety lub wymiana na voucher o wartości biletu.

Co zrobić w momencie odwołania lub spóźnienia  samolotu?

Aby uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot, należy zachować wszystkie niezbędne dokumenty podróży, m.in. bilet, kartę podkładową, potwierdzenie rezerwacji. Następnie musimy dokładnie spisać wszystkie dane lotu;  jego numer, czas opóźnienia i harmonogram. Warto obliczyć koszty, na które zostało się narażonym przez opóźnienie, np. opłaty za nocleg, taksówkę, posiłek. Po zsumowaniu ich wraz z ceną naszego biletu możemy otrzymać podstawową kwotę odszkodowania.

Po zgromadzeniu owych danych pozostaje już tylko złożyć reklamację do linii lotniczej. Zwykle można to zrobić na kilka sposobów – w stacjonarnym dziale obsługi klienta lub drogą telefoniczną czy mailową.

Wygodna alternatywa – ubezpieczenie opóźnionego lub odwołanego lotu

Niestety, nie zawsze istnieje możliwość uzyskania odszkodowania. Wystarczy, że opóźnienie będzie zbyt krótkie lub linia lotnicza powoła się na nadzwyczajne okoliczności i tak naprawdę nie będziemy w stanie  nic z tym zrobić.  Z rozwiązaniem przychodzi specjalne ubezpieczenie turystyczne.

Wybierając się za granicę najbezpieczniej jest zaopatrzyć się w odpowiednią polisę. Określone towarzystwa zapewniają rozszerzenie podstawowego pakietu o dodatkowe świadczenia, takie jak np. ochronę prawną, ubezpieczenie bagażu czy wsparcie w razie odwołania lub opóźnienia lotu. Warunki owego świadczenia są o wiele bardziej korzystniejsze niż te zapewnione przez linie lotnicze. Oznacza to, że niespełna w każdej sytuacji dostanie się godziwe odszkodowanie.